Lastechniek juliaug 2012

Als deze editie van Lastechniek op uw deurmat valt, bent u wellicht bezig met de voorbereidingen voor uw welverdiende vakantie. Realiseert u zich dat lastechniek u zelfs tijdens uw vakantie achtervolgt? Daarmee bedoel ik niet het vakblad, maar de lastechniek zelf. Let u er voor de aardigheid maar eens op. Of u nu op reis gaat met de auto, de bus, de trein of het vliegtuig, al deze vervoermiddelen hebben gelaste onderdelen in zich, net als de vele architectonische bruggen die u passeert. Verblijft u in een hotel? Ook dit is veelal opgebouwd uit een gelaste stalen constructie. Misschien trekt u er wel op uit met de fiets, of u gaat lekker op een stoeltje voor uw tent of bungalow genieten van het mooie weer. U slentert over de boulevard en pakt een krantje uit een rek. Veel van deze producten zijn gelast, net als de tafels en stoelen van het terrasje waarop u neerstrijkt. Als u erop gaat letten, ontdekt u dat lastechniek overal om u heen aanwezig is. Maar al deze lasconstructies moeten natuurlijk wel veilig zijn. Zeker als het gaat om vervoermiddelen, bruggen en andere bouwwerken, kunnen de gevolgen rampzalig zijn als de lasverbindingen niet deugen.

In deze Lastechniek besteden we aandacht aan het beproeven van gelaste constructies en het voorkomen van vermoeiingsschade. In de praktijk blijkt vermoeiing nog steeds een moeilijk te beheersen fenomeen. Een lasser, een lasinspecteur en een schadeonderzoeker gingen hierover met elkaar in gesprek, waaruit bleek dat goede communicatie minstens zo belangrijk is als goed vakmanschap. Gelukkig hebben we inmiddels veel geleerd van fouten uit het verleden en komen er steeds betere technieken om constructies te onderzoeken en te versterken. Het NIL blijft zich samen met internationale partners inzetten voor goede lastechnische opleidingen en kwaliteitsborging, zodat u met een gerust hart en een veilig gevoel op vakantie kunt gaan.

Namens de redactie wensen wij u een mooie zomer!