Lastechniek juni 2011

Ook dit magazine staat weer boordevol artikelen, interviews, columns en berichten. Naast de gebruikelijke rubrieken maken we drie bijzondere uitstapjes. Een naar het buitenland, een naar het verleden en een naar de wereld van de certificaten.
De weg naar een adequate en volledige informatievoorziening over certificeren is lang, complex, maar boeiend. Dat blijkt wel uit de vele vragen die het NIL vrijwel dagelijks krijgt van onder meer bedrijfsdeelnemers. Iemand die er gelukkig alles over weet, is de directeur van de Raad voor Accreditatie Jan van der Poel. Lastechniek sprak hem uitgebreid en vroeg hem het hemd van het lijf. Vanaf pagina 16 leest u het verslag van deze uiterst leerzame ontmoeting. En mocht u na het lezen van het vraaggesprek toch nog vragen, opmerkingen of suggesties hebben, benader ons dan gerust.

Verder nemen we een kijkje over de grens. Duitsland staat bekend om zijn Gr├╝ndlichkeit. Maar dat onze Oosterburen ook innovatief zijn, ontdekt u in het artikel over de productie van de Mercedes SLS AMG, een auto uit de absolute top, gemaakt van aluminium. Omdat aluminium zich anders gedraagt dan staal, moest ook het lassen op een bijzondere manier gebeuren. Dat leidde niet alleen tot een schitterende auto, maar ook tot een speciale, handmatige lastechniek waarvoor inmiddels 100 lassers zijn opgeleid. Het is bijna niet voor te stellen dat de oervorm van lassen, het traditionele smeden, aan de wieg heeft gestaan van deze Duitse high tech lasvariant. Toch is dat het geval. Op pagina 24 en 25 kunt u uw historische besef bijspijkeren.