Vier digitale trends in de maakindustrie

Binnen de maakindustrie is er een serieuze inhaalbeweging nodig op het vlak van digitalisering. Digitale transformatie biedt enorm veel groeimogelijkheden, maar vaak weten ondernemers niet goed hoe of waar te beginnen om zoveel mogelijk meerwaarde te creëren. Dewi Van De Vyver, CEO van Flow Pilots, en Carine Lucas van de Belgische technologiefederatie Agoria nemen de belangrijkste digitale trends binnen de maakindustrie onder de loep.

1. Vraag en aanbod in kaart brengen

Iedereen weet intussen wel dat digitale transformatie belangrijk is, maar lang niet iedereen begrijpt wat die term precies inhoudt en wat de mogelijkheden zijn. Digitale transformatie is meer dan een blad papier digitaal maken. Het betekent een echte meerwaarde creëren. Er is een enorme stroom aan providers die allemaal inspelen op een ander digitaal facet. Daardoor zien maakbedrijven door de bomen vaak het bos niet meer. Het is belangrijk dat digitale transformatiebedrijven heel duidelijk toelichten wat ze precies doen en voor wie, en welke expertise ze te bieden hebben. Dat helpt maakbedrijven voor de juiste oplossing te kiezen. “Als technologiefederatie hebben we DigiConnect ontwikkeld om te tonen wat digitalisering kan betekenen, om de markt in kaart te brengen en vraag en aanbod te matchen”, zegt Carine Lucas, Expert Innovation bij Agoria.

2. Bedrijven blijven aarzelen door pandemie

De coronapandemie heeft pijnlijk duidelijk gemaakt dat digitale transformatie een must is. “Elk zijn pc met vaste lijn” werkt gewoon niet als iedereen thuis aan de slag gaat. Wegens de plotseling veranderde behoeften moesten veel bedrijven in hoog tempo digitaliseren. Daardoor zijn afdelingen waar dat het meest dringend was, zoals sales en back office, de laatste maanden wél getransformeerd. Maar in onzekere coronatijden blijven velen vaak twijfelen, waardoor de transformatie uitblijft in de domeinen waar die het meest meerwaarde kan opleveren.

3. Low risk is populair… maar beperkt

Veel bedrijven kiezen voor zogenaamde off-the-shelf-platforms omdat ze goedkoop en low risk zijn. Die vereenvoudigen een aantal processen, maar bieden vaak beperkte functionaliteiten. Bedrijven werken zo op den duur soms met een veelheid aan platforms die zelfs voor een deel overlappende services bieden, maar nooit het totaalpakket coveren en samen toch een behoorlijk budget vertegenwoordigen. In dat geval kan een op maat gemaakt platform dat precies doet wat het moet doen, uitkomst bieden. “Het is belangrijk dat bedrijven in zee gaan met een digitaliseringspartner die hun bedrijfscultuur kent. Een partner die dichtbij is, kort op de bal kan spelen en het hele digitaliseringsproces op de voet kan volgen”, zegt Dewi Van De Vyver, CEO Flow Pilots.

4. Meer contact met eindgebruiker

De maakindustrie is een sector waar opvallend weinig of zelfs helemaal geen digitaal contact is tussen producent en eindgebruiker. Maar net daar ligt het grootste potentieel voor deze bedrijven. Eindgebruikers willen de herkomst van hun product kunnen traceren. Voor bedrijven is dan weer erg waardevol te weten hoe die eindgebruikers hun product gebruiken en wat ze er goed en niet goed aan vinden. Dat helpt hen om hun producten en processen te verbeteren. Bovendien is de technologie om dit te implementeren, al ruimschoots beschikbaar.

Tips

Er zijn nog heel wat kansen voor bedrijven uit de maakindustrie die willen digitaliseren, mits ze de juiste aanpak volgen, besluit Dewi Van De Vyver, die meteen ook enkele tips meegeeft:
Begin met je digitale behoeften in kaart te brengen en ga dan op zoek naar de juiste partner.
Durf te investeren in digitalisering, in alle aspecten van je bedrijf. Alleen zo creëer je groei.
Een op maat gemaakt platform is soms duurzamer, efficiënter en goedkoper dan een wildgroei aan standaard platformen. Werk hiervoor samen met een lokale digitaliseringspartner die snel feedback kan geven.
Verbind je eindklant met je leveranciers. Zo toon je op een transparante manier waar de meerwaarde zit van je product en hoeveel werk er in dat product zit.