Valk Welding heeft vijf lasrobots geleverd aan het bedrijf dat instaat voor de bouw van de Fehmarnbelttunnel, een kolossaal infrastructureel project dat Duitsland en Denemarken met elkaar verbindt.

‘Wij zijn erg trots om onderdeel te zijn van dit project’, laat Peter Pittiomvills, commercieel directeur van Valk Welding weten op social media over de inzet van vijf lasrobots bij de aanleg van Fehmarnbelttunnel. De robots worden onder andere ingezet bij het lassen van de gewapende betonconstructies.

Aan Deense zijde is vorig jaar gestart met de bouw van de fabriek voor de 200 meter lange prefab betonnen tunnelelementen.

Snellere transittijden

De Fehmarnbelt-tunnel moet volgens planning in 2029 opgeleverd worden. De 18 km lange gecombineerde weg- en spoortunnel tussen Duitsland en Denemarken wordt 9 meter hoog en 43 meter breed moet de transit tijd tussen beide landen verbeteren. Het verkeer verkeer moet nu gebruikmaken van de veerdienst Puttgarden-Rødby of een alternatieve route nemen via Flensburg en Kolding, over de Duitse A7 en de Deense E45 en E20.

Vakblad Lastechniek

Al ruim 90 jaar is Lastechniek het enige vakblad in Nederland dat zich uitsluitend richt op lassen en andere verbindingstechnieken. Lastechniek is onafhankelijk, toegankelijk, helder en deskundig. Het vakblad biedt actuele, relevante technisch en toepassingsgerichte informatie op het gebied van verbindingstechnieken, materialen, apparatuur, DO, NDO, inspecties, normen en opleidingen. Maar er is ook ruimte human interest verhalen, trends op de arbeidsmarkt en carrièremogelijkheden.

  • 10x per jaar het vakblad met o.a. actuele technische en toepassingsgerichte informatie.
  • In opdracht van het Nederlands Instituut voor Lastechniek (NIL) en in samenwerking met het Belgische Instituut voor Lastechniek (BIL).